Χαρακτηριστικά ελαστικού |
Πηγή: Reifenfibel, 1.Έκδοση 1999, Ελβετία
Η διάσταση ενός ελαστικού (Πηγή: ADAC)Ο τεχνικός τύπος των ελαστικών καθορίζετε από την § 36 του Κ.ο.Κ. Έπειτα τα ελαστικά αυτοκινήτων είναι τυποποιημένα με βάση τον ευροπαικό κανονισμό ECE-R 30.Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την επιγραφή του ελαστικού. Εντός αυτών των πληροφοριών συνοψίζονται όλα τα σημαντικά στοιχεία για τον οδηγό αυτοκινήτου. Ο κανονισμός απαιτεί πέρα από αυτό επιπλέον χαρακτηρισμούς όπως επωνημία κατασκευστή (1) και τύπο ελαστικού (2).Φάρδος ελαστικού (3)Δηλώνεται σε χιλιοστά (π.χ. 175 mm).Σε κανονικό ελαστικό αυτοκινήτου αρκεί το φάρδος της εγκάρσιας τομής από ονομαστικά 125 mm (π.χ.. 125/80 R 12) εώς περίπου 335 mm (π.χ. 335/30 R 19). Το φάρδος αυξάνεται κατά 10-mm-βήματα. Ειδικά ελαστικά για νέα συστήματα ρόδα-ελαστικού (π.χ. TD-ελαστικά της Dunlop ή TRX- ή TDX-ελαστικά της Michelin) έχουνε διαφορετικά μεγέθη φάρδους σε χιλιοστά. Το φάρδος επεκτείνεται από 160 mm εώς 240 mm. Το πραγματικό φάρδος παρεκκλίνει, λόγω της συνιθισμένης ανοχής κατασκευής, συνήθως από το ονομαστικό ελάχιστα και διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή για λίγα χιλιοστά. Επίσης εξαρτάται από το φάρδος της ζάντας στην οποία είναι τοποθετημένο το ελαστικό.Η νόρμα των ελαστικών, επιτρέπει την τοποθέτηση των περισσότερων ελαστικών σε ζάντες με διαφορετικό φάρδος. Αυτές οι διαφορές στο φάρδος μπορεί να είναι η αιτία για ορισμένα αυτοκίνητα να ταιριάζουν ελαστικά από συγκεκριμένους κατασκευαστές (δέσμευση μάρκας) ή μονάχα σε συνδιαζμό με συγκεκριμένη ζάντα, μιας και σε αυτήν την περίπτωση μονάχα αυτά τα ελαστικά να είναι ασφαλές για όλες τις χρήσεις. Επίσης η χρήση αλυσίδας μπορεί να δεσμεύεται με συγκεκριμένους κατασκευαστές και συνγκεκριμένο φάρδος στην ζάντα.Θαπρέπει να δωθεί βάση στα χαρτία του αυτοκινήτου και στις οδηγίες χρήσεως.Αναλογία ύψους-φάρδους / Σειρά ....../50, /60, /70, /80 (4)Εδώ αναφερόμαστε στην αναλογία από το ύψος προς το φάρδος σε ποσοστό επί τοις εκατό της εγκάρσιας τομής. Το /50 σημαίνει πως το ύψος του ελαστικού ανέρχεται στο μισό του φάρδους του ελαστικού. Όσο μειώνεται αυτή η αναλογία αριθμητικά τόσο ποιό χαμηλό εμφανίζεται το ελαστικό κάτι που συνηθίζεται στα σπόρ αυτοκίνητα (225/45...). Εξαίρεση: Στα ελαστικά των σειρών 80 και 82 ήτανε παλιά ο χαρακτηρισμός ".../80" μη συνηθές και επομένως μπορεί στα χαρτιά του αυτοκινήτου να αναγράφεται το "155 R 13". Στα σημερινά δεδομένα αυτό μεταφράζεται σε "155/80 R 13".Τρόπος κατασκευής ελαστικού (5)Το "R" αναφέρεται στα ακτινωτά. Είναι ο πλέον συνιθυσμένος τρόπος κατασκευής με ακτινωτή ταξηνόμιση με κλωστές κάρκας. Εώς την δεκαετία του 60 ήταν το στάνταρ το διαγώνιο ελαστικό. Εάν για ειδικές περιπτώσεις (π.χ. Oldtimer) κατασκευάζονται και σήμερα ακόμα αντί του "R" αναγράφεται ένα "D" ή ακόμα και "-". Υπόδειξη: Επειτρέπεται η τοποθέτηση ελαστικών του ιδίου τρόπου κατασκευής. Ανάμεικτη τοποθέτηση διαγώνια και ακτινωτά ελαστικά στο ίδιο αυτοκίνητο απαγορεύεται βάση § 36 του Κ.ο.Κ.Διάμετροις ζάντας (6)Η διάμετρος της ζάντας υπολογίζεται διαγώνια από την μία άκρη της ζάντας στην άλλη άκρη της ζάντας και και το μέγεθος αναφέρεται σε ίντζες ( " ). Τα συνιθυσμένα μεγέθη φτάνουνε από 10 " bis 20 ". Σε ελαστικά TD της Dunlop και επίσης σε TRX-, TDX-ελαστικά ή σε σύστημα PAX της Michelin αναφέρεται η διάμετρος της ζάντας σε χιλιοστά. Οι συνιθυσμένες διαμετρικές διαστάσεις κοιμένονται από 315 mm εώς 440 mm.Κωδικός αντοχής ελαστικού (Load Index LI) (7)Κωδικός για το όριο αντοχής βάρους του ελαστικού. Για κάθε LI-αξία, απεικονιζώμενη σε έναν πίνακα, ορίζεται ένα συγκεκριμένο όριο αντοχής με μια καθοριζμένη πίεση αέρος.Π.χ. "85" = 515 kg. Τα τοποθετημένα ελαστικά πρέπει να αντιστοιχούνε τουλάχιστον στο αναφερόμενο στα χαρτιά του αυτοκινήτου LI διότι επιπλέων LI επιτρέπονται. Επιπλέων στοιχεία "Reinforced": (12) Χαρακτηρισμός ελαστικών ιδιαίτερα υψηλής αντοχής βάρους. Καθοριστικός και εδώ είναι ο αναφερόμενος κωδικός LI.Li kg 63 = 272 kg 64 = 280 kg 65 = 290 kg 66 = 300 kg 67 = 307 kg 68 = 315 kg 69 = 325 kg 70 = 335 kg 71 = 345 kg 72 = 355 kg 73 = 365 kg 74 = 375 kg 75 = 387 kg 76 = 400 kg 77 = 412 kg 78 = 425 kg 79 = 437 kg 80 = 450 kg 81 = 462 kg 82 = 475 kg 83 = 487 kg 84 = 500 kg 85 = 515 kg 86 = 530 kg 87 = 545 kg 88 = 560 kg 89 = 580 kg 90 = 600 kg 91 = 615 kg 92 = 630 kg 93 = 650 kg 94 = 670 kg 95 = 690 kg 96 = 710 kg 97 = 730 kg 98 = 750 kg 99 = 775 kg 100 = 800 kg 101 = 825 kg 100 = 850 kg 103 = 875 kg 104 = 900 kg 105 = 925 kg 106 = 950 kg 107 = 975 kg 108 = 1000 kg 109 = 1030 kg 110 = 1060 kg 111 = 1090 kg 112 = 1120 kg 113 = 1150 kg 114 = 1180 kg 115 = 1215 kg 116 = 1250 kg 117 = 1285 kg 118 = 1320 kg 119 = 1360 kg 120 = 1400 kg Σύμβολο ταχύτητας (GSY, επίσης "Speedindex") (8)Γράμματα που συμβολίζουνε την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα του ελαστικού. Στα γράμματα αντιστοιχούνε οι παρακάτω κατηγορίες ταχυτήτων (απεικόνιση:GSY για αυτοκίνηταGSY km/h M 130 N 140 P 150 Q 160 R 170 S 180 T 190 U 200 H 210 V 240 W 270 Y 300 ZR >240 Δεσμός κατεύθυνσης τροχιάςΕπικρατέστερο χαρακτηρισμοί όπως "Rotation", "Drehrichtung", "Direction", με ιδιαίτερο πέλμα στα ελαστικό βρίσκονται σε συνδυασμό με ένα βέλος της κατεύθυνσης. Κατά την τοποθέτης των ελαστικών πρέπει να τιρηθεί η αναφερόμενη κατεύθυνση.Ελαστικό χωρίς μάνικα (9)Ελαστικά αυτοκινήτων είναι συνήθως τύποι ελαστικών χςρίς μάνικα.Όχι μόνο είναι περιτό, εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις, αλλά δεν είναι και επιτρεπτώ.Ημερομηνία κατασκευής (10)Συστήματα κωδικοποίησεις: Τα τελευταία 3 ψηφία του λεγ. νούμερο "DOT" αναφέρεται στην ημερομηνία κατασκευής. Οι πρώτες 2 θέσεις αναφέρονται στην εβδομάδα ενώ το τελευταίο ψηφίο στο έτος. Παράδειγμα 409=40. εβδομάδα 1999. Ότι έχουμε να κάνουμε με την δεκαετήα του 90 επισημαίνεται με ένα τρίγωνο, δεξιά από τον τριψήφιο αριθμό. Νέος χαρακτηρισμός από 01.01.2000: τετραψήφια κωδικοποίηση. 0100 = 1. εβδομάδα 2000.Ένδειξη φθοράς (Treadwear Indicator , "TWI") (11)Περιφερειακά του ελαστικού αναγράφεται συνεχώς η συντομογραφία "TWI" ή κάποιο άλλο σύμβολο. Εάν ακολουθηθή το βέλος είναι εμφανές πως σε αυτό το πεδίο το πέλμα δεν ισχωρεί σε βάθος.Ο λόγος: Το όριο φθοράς ανέρχεται στο 1,6 mm του πέλαμτος διότι σε αυτό το σημείο είναι εμφανές και στην επιφάνεια. Δοκιμές έχουνε δείξει πως στα περίπου 3 mm η πρόσφυση μειώνεται.M+S (Χειμερινά ελαστικά/ Ελαστικά όλων των εποχών) (13)Χειμερινά ελαστικά συμβολίζονται με "M+S", "M+S". Με αυτόν τον τρόπο δεν συμβολίζεται μόνο ο τύπος του ελαστικού για συνθήκες χειμώνα. Συνδιάζεται και με κανονισμό σχετικά με το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας.Εξαιρέσης σε ορισμένες χώρες της εθρωπαικής ένωσης:Εάν απαιτείται χειμερινός εξοπλισμός επιβάλετται τα ελαστικά να αναφέρουνε το σύμβολο M+S. Ειδικά στην αυστρία απαιτείται ένα πέλμα βάθους 4 mm. Ελαστικά με μικρότερο πέλμα θεωρούνται καλοκαιρινά. Στην γερμανία δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Πέλμα κάτω των 4mm περιορίζει όμως την χειμερινή καταλληλότητα.Σύμβολο ελέγχου "E":Την τήριση του ευρωπαικού κανονισμού συμβολίζει το "ECE-Σύμβολο ελέγχου" είτε με Ε είτε με ε. Εικόνα 6: Μετά την ημερομηνία παραγωγής 1.10.98, αυτός ο συμβολισμός στην περφέρεια του ελαστικού είναι υποχρεωτικός. Απαγορεύεται λοιπόν να τπουετηθούνε ελαστικά με παραγωγή 1.10.98 τα οποία δεν αναφέρουνε αυτό το σύμβολο ελέγχου. Στα πλαίσια του ελέγχου, ΚΤΕΟ, αυτό θεωρείται σημαντικό ελλάτωμα.Ανανεωμένα ελαστικάΣυμβολίζονται με "R", "runderneuert", "retread" oder "retreaded". Η ημερομηνία της ανανέωσης συμβολίζεται με τον ίδιο τρόπο όπως και η ημερομηνία παραγωγής. Ποιά απόκκλιση επιτρέπεται μεταξύ άδειας κυκλοφορίας και ελαστικών? Εκτός από την Αρχή πως πρέπει να συμπίπτουν τα χαρακτηριστικά στην άδεια κυκλοφορίας με τα ελαστικά ισχύουν οι παρακάτω εξαιρέσεις:
|
Εγγραφείτε στο newsletter του elastika-online.gr
Μάθετε τα τελευταία νέα και τις πιο πρόσφατες πληροφορίες σχετικά με τα ελαστικά, τις προσφορές αλλά και τους διάφορους διαγωνισμούς της εταιρείας μας.
Κορυφαίες προσφορές
Προσφορές ελαστικών
Επιπλέον προσφορές
Προσφορές υπηρεσιών
ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ
Βραβείο
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
elastika-online.gr
© 1999-2024 elastika-online.gr Μία προσφορά της Delticom OE
Αριθμός.: %entry-quantity%
Τιμή ανά κομμάτι: %entry-formattedTotalPrice%